Tato bądź! – kampanie społeczne promujące aktywne ojcostwo cz. 2

Tato bądź! – kampanie społeczne promujące aktywne ojcostwo cz. 2

Chyba największą i najważniejszą kampanię społeczną na temat ojcostwa zorganizowała Gazeta Wyborcza. Celem akcji „Powrót taty” było skłonienie mężczyzn do aktywnego uczestnictwa w życiu rodzinnym. Dużo miejsca gazeta poświęciła na łamach swoich i stworzonej stronie internetowej na promowanie wykorzystywania przez mężczyzn urlopów macierzyńskich. Panowie bowiem mają prawo zastąpić częściowo partnerki i w ramach urlopu macierzyńskiego mogą oni przejść na urlop by wychowywać dziecko. Akcja wywołała burzę na macierzyńskich blogach, w parentingowych serwisach i polityce. Dzięki tej akcji rząd wprowadził Ustawę rodzinną (2008 rok). Dała ona mężczyznom prawo do dwóch tygodni płatnego urlopu ojcowskiego.

Pod hasłem „Etat Tata. Lubię to!” realizowana jest kampania „Tata jak Mama”. Jest ona organizowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Ma ona zasięg ogólnopolski i kierowana jest do rodziców dzieci do lat 7, szczególnie ojców oraz pracodawców, by zaczęli stosować dobre rozwiązania dla swoich pracowników – ojców. Celem akcji jest udowodnienie, że tata może bez problemu łączyć pracę i bycie dobrym tatą. Kampania kładzie duży nacisk na uświadomienie społeczeństwu i pracodawcom, że dziecko nie jest tylko kobiety. Dąży do równouprawnienia pracowników w kwestii opieki nad dziećmi, w tym promocji urlopów dla ojców. Twarzą kampanii jest Maciej Kurzajewski.

kampanie ojciec6

kampanie ojciec7

Nietypową kampanią jest akcja „Zostań tatą”. Promuje ona rodzicielstwo zastępcze. Jej celem jest stworzenie przychylnego klimatu dotyczącego rodzin zastępczych. Ma przekazać kandydatom na rodziców odpowiednią wiedzę, by świadomie podjęli wysiłek stworzenia rodziny dla dzieci porzuconych. Twórca kampanii chce pokazać jak dużą rolę ma mężczyzna w tworzeniu rodziny zastępczej. Równocześnie organizatorzy chcą zachęcić panów do angażowania się w rodzicielstwo. Kampanię wspiera Wojewoda Lubelski.

kampanie ojciec8

W tym miesiącu wystartowała rządowa kampania informująca o formach wsparcia rodzin ze strony państwa polskiego. Celem jest zachęcenie kobiet do korzystania z rocznego urlopu macierzyńskiego, a mężczyzn  z urlopu ojcowskiego. Jak czytamy na stronie premiera: „Dzięki odpowiednim działaniom informacyjnym oprócz zmiany postaw ojców rząd chce walczyć też z krzywdzącymi stereotypami funkcjonującymi na rynku pracy w stosunku do mam. Rodzice powinni dzielić się równo obowiązkami rodzicielskimi i tak też powinni być traktowani przez pracodawców.” (źródło: https://www.premier.gov.pl/wydarzenia/aktualnosci/rzadowe-wsparcie-dla-rodzin-ruszyla-kampania-informacyjna.html). Uzupełnieniem kampanii spotowej w telewizji jest uruchomiona strona www.rodzina.gov.pl

spot kampanii rządowej

 

Bibliografia:

Paweł Kubicki, Przemiany ojcostwa we współczesnej Polsce, [w:] Być rodzicem we współczesnej Polsce, red. M Sikorska, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2009.

Strony internetowe kampanii

Submit a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *