Tato bądź! – kampanie społeczne promujące aktywne ojcostwo cz. 1

Tato bądź! – kampanie społeczne promujące aktywne ojcostwo cz. 1

Kampanie społeczne promujące aktywne uczestniczenie w życiu rodzinnym ojców są dość młode. Pierwszą tego typu kampanią była zorganizowana w 2004 roku przez Fundację (obecnie Fabrykę) Komunikacji Społecznej akcja „Tata i ja”. Była to kampania przygotowana dla firmy WOMIR-SPA Sp. z o.o., która produkuje wodę mineralną Dobrawa. Miała one nie tylko promować produkt, ale także rodzinny wizerunek marki. Była to pierwsza kampania FMCG w Polsce skierowana w stronę ojców. Hasło „To jak Twoje dziecko rozumie świat, zależy od Ciebie” pojawiało się na butelkowych etykietach. Organizatorzy pisali o kampanii, że chcieli stworzyć koalicję ambasadorów kampanii – ojców, znanych i nieznanych. Celem było wypromowanie ojcostwa, jako naturalnych, silnych więzi ojciec-dziecko.

kampanie ojciec1 kampanie ojciec2

Ta sama Fundacja, dla Wydawnictwa Gruner+Jahr Polska, dwa lata później stworzyła kolejną kampanię „Być rodzicem”. Przewodnim hasłem było „Bycie tatą to działanie każdego dnia”. Jej celem było zwrócić uwagę społeczeństwa na dziecięcą potrzebę przebywania z ojcami i budowania z nimi silnych relacji. Promowano budowanie ich poprzez czynności dnia codziennego, wspólne zabawy, rozmowy, czułe gesty. Każda z tych kampanii podkreślała, że ojcowie odgrywają ważną rolę w życiu małego człowieka. Relacje powinni tatusiowie budować na zaufaniu, otwartości, prawdziwym, częstym kontakcie.

kampanie ojciec3

W 2007 roku Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Białymstoku w ramach projektu „Elastyczny pracownik – partnerska rodzina” stworzyła kampanię poświęconą ojcom. Odbiorcą był mężczyzna młody, spodziewający się dziecka lub posiadający potomka w wieku do 7 lat. Celem akcji było uświadomienie i przekonanie mężczyzn, że dzielenie się obowiązkami z partnerką może dać im satysfakcję i przyczynić się do ich samorealizacji. Podkreślała także, że aktywne uczestniczenie w domowych obowiązkach nie kłóci się z pracą zawodową czy męską godnością. O ile poprzednie akcje nastawione były na pogłębienie relacji ojciec-dziecko, to ta skupiała się na tematyce równouprawnienia.

kampanie ojciec4

kampanie ojciec5

Problematykę poruszały także akcje organizowane przez gazety. Tygodnik „Polityka” prowadził kampanię „Człowiek 0-7”. Celem było pokazanie zmian, jakie zachodzą w społeczeństwie, wypromowanie nowego modelu mężczyzny – ojca. Tygodnik chciał ułatwić społeczeństwu akceptację nowych ról pełnionych przez panów, np. ich przechodzenie na urlopy ojcowskie.

 

Bibliografia:

Paweł Kubicki, Przemiany ojcostwa we współczesnej Polsce, [w:] Być rodzicem we współczesnej Polsce, red. M Sikorska, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2009.

Strony internetowe kampanii

Submit a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *