Selfie coraz bardziej popularne

Selfie coraz bardziej popularne

Dla niewtajemniczonych zacznę od krótkiego wytłumaczenia, czym jest selfie. Najkrócej można go opisać jako typ autoportretu fotograficznego. Są dwa rodzaje selfie – albo jest to zdjęcie samego fotografa (wykonane poprzez samodzielne trzymanie aparatu/komórki w ręce) lub też jego odbicia w lustrze. Selfie zazwyczaj wykonywane są z użyciem komórek, aparatów fotograficznych lub kamer. Dziś selfie nierozerwalnie związane są z serwisami społecznościowym – Facebookiem, Instagramem, Twitterem, gdzie najczęściej można na nie trafić.

Historia autoportretów sięga początku dwudziestego wieku, kiedy wynaleziono przenośny aparat fotograficzny. Jedną z pierwszych nastolatek, które z wykorzystaniem lustra robiła sobie taki portret, była Wielka Księżna Anastazja Nikołajewa. W ten sposób wykonała swój autoportret dla przyjaciela.

Intensywny rozwój selfie rozpoczął się w roku 2002. Początkowo kojarzone one były negatywnie ze zdjęciami młodych dziewcząt. Takie fotografie kojarzone były ze złym smakiem i kiczem. Dziś większość osób wykonujących selfie jest dorosła. Według magazynu „Time” słowo „selfie” było jednym z najpopularniejszych w roku 2012.

Niestety wiele jest w Polsce i na świecie przykładów bardzo głupiego wykorzystywania selfie. Niektóre budzą wręcz niesmak, jak na przykład zdjęcia z bezdomnymi, pijanymi, chorymi czy wręcz martwymi. W ostatnich dniach głośno było o słynnym już selfie Jacka Kurskiego wykonanego na tle barykad Majdanu. Podniosły się głosy, że wykorzystał on Majdan do celów prywatnych, do promowania się. O tym jakie skutki mogą mieć dla użytkowników tego typu fotografie przekonało się już wielu. Wywołują one fale krytyki i zazwyczaj obracają się przeciwko wykonującym selfie.Grand_Duchess_Anastasia_Nikolaevna_self_photographic_portrait

Potencjał „fotek z ręki” zaczęły doceniać agencje marketingowe i specjaliści public relations. Selfie zaczęto wykorzystywać w reklamach, np. linie lotnicze Turkish Airlines stworzyły spot, w którym dwaj sportowcy Kobe Bryant (koszykarz) i Lionel Messi (piłkarz) rywalizują ze sobą o to, który wykona lepsze selfie. Tłem są ich podróże po świecie z tureckimi liniami lotniczymi. Reklamę obejrzało prawie 137 milionów użytkowników Youtube.

Ciekawy pomysł miał także dziennik „Cape Times”, który stworzył reklamy poprzez przerobienie znanych fotografii celebrytów, np. księcia Williama i księżnej Kate. Do tego dołączono hasło reklamowe „Nie możesz być bliżej newsów. Wiemy o wszystkim”.

Inaczej selfie chce wykorzystać marka Dove, która zachęca, by klientki wykonywały takie zdjęcia i umieszczały je w stworzonym przez firmę serwisie. Jest to element kampanii, mający na celu pozyskanie nowych klientek – kobiet młodych. Równocześnie panie zachęcane są do fotografowania się ze swoimi mamami i przy okazji wymieniania się doświadczeniem.

Często selfie zostają wykorzystywane do konkursów promocyjnych marek. Zrobił tak m.in. Subway, który za zdjęcia selfie ze swoimi kanapkami rozdawał zniżki na kolejne produkty.

Jak widać nie tylko użytkownicy, ale i marki sięgają po selfie. Prawdopodobnie bieżący rok stanie się rokiem wysypu tego rodzaju fotografii w reklamach, kampaniach i konkursach.

A Wy co myślicie o selfie?

 

KJ-J

Submit a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *