Prasa męska cz.3

Prasa męska cz.3

Forma i Men`s Health 

Znacznie mniej emocji, ale także i zainteresowania wzbudziły pisma dotyczące męskiego zdrowia. Pierwszym z nich była „Forma” wydawana przez Motor Presse Polska. Pierwszy jej numer pojawił się w sprzedaży w grudniu 2000 roku w nakładzie 120 tys. egz. Twórcy nowego tytułu chcieli zrobić pismo dla mężczyzn w wieku 25 do 45 lat. Maciej Ignaczak, redaktor naczelny „Formy”- interesowała nas tematyka, która nie pojawia się lub jest omawiana bardzo wąsko w już istniejących pismach. Z naszych badań wynikało, że brakuje w nich dobrych i rozbudowanych materiałów o zdrowiu, sporcie, karierze i problemach w związkach. Wychodził on w latach 2002-2003, miał 30-40 tys. czytelników. W grudniu 2003 roku zastąpiła go polska edycja „Men`s Health”  (29. edycja pisma na świecie).

Pierwowzorem polskiego Men`s Healtha jest amerykański miesięcznik o tym samym tytule wydawany od 1988. Ekspansję międzynarodową tytuł rozpoczął w 1995 roku od uruchomienia wersji brytyjskiej.

Mężczyźni na całym świecie chcą czuć się silni i zdrowi, dobrze wyglądać, być postrzegani jako ludzie sukcesu i czerpać radość z życia – twierdzi Krzysztof Komar, naczelny pisma oraz prezes wydawnictwa. Men`s Health ma mężczyznom w tym pomóc.

Magazyn adresowany jest do mężczyzn w wieku 18-35 lat zarabiających powyżej 1,6 tys. zł. I mieszkających w miastach pow. 20 tys. mieszkańców.

 

logoLOGO

 Inną, odosobnioną inicjatywą prasową skierowaną do mężczyzn był kwartalnik, a następnie miesięcznik „Logo”, który od kwietnia 2004 roku wydaje Agora. Logo jest katalogiem dotyczącym zakupów poszerzonym o teksty poradnikowe. Składa się z kilku stałych działów: mody, gadżety, kuchnie, seks, urodę, techniki, sportu, stylu życia, rynku. Zawiera porady, rankingi itp. Naczelnym jest Cezary Jaksa,

 

Prasa komputerowa

 Do prasy dla mężczyzn zalicza się także prasę komputerową i poświeconą informatyce. Jej początki sięgają roku 1986, kiedy na rynku pojawił się „PC Word Komputer”. Popularność tego rodzaju prasy wzrosła jednak dopiero na przełomie lat 80. i 90. Wtedy na rynku pojawiły się „PC Komputer” (1989), „Enter” (1990) i „Chip”(1993). Dynamiczny rozwój prasy komputerowej nastąpił po zainteresowaniu się nią koncernów Axela Springera (od 1998 wydaje „Komputer świat” i Bauera (od 2000 dwutygodnik „Click!”). W 2000 roku wydawano około 30 pism komputerowych. Trzy lata później utrwaliła się na rynku dominująca pozycja wydawców zachodnioeuropejskich. Wśród nich były koncern Bauer ( z pismami „CD Action”, „PC Format” i „Click!”), Springera („Komputer Świat”, „Dobra gra”, „Play”), Egmont („CyberMycha”, „Świat gier komputerowych”) i Burda („Chip”).

Prasa komputerowa była zróżnicowana – zarówno pod względem zawartości jak i adresata. Były wśród nich tytuły adresowane do najmłodszych czytelników jak „Clik!”, jak i specjalistyczne niskonakładowe pisma przeznaczone dla projektantów i architektów. Początkowo problematyka podejmowana przez pisma ograniczała się tylko do kwestii sprzętu i oprogramowania, by z czasem poszerzyć się o gry, telekomunikację, fotografię cyfrową czy film.

 

Prasa motoryzacyjna

 Najstarszym pismem motoryzacyjnym jest istniejący od 1952 roku „Motor”. Po przekształceniach pismo stało się własnością Bauera. Poza tym ma on jeszcze pismo „Auto-Moto. Magazyn zmotoryzowanych”. Springer wydaje z kolei „Auto świat” i „Auto sukces”. W połowie pierwszej dekady XXI wieku na prasę motoryzacyjną składało się 28 tytułów, a wśród nich jedna gazeta – „Giełda Samochodowa” i 7 tygodników. Na początku lat 90. prasa motoryzacyjna miała charakter ogólny, zajmowała się w równym stopniu motorami, samochodami luksusowymi i popularnymi. Wraz z gwałtownym rozwojem polskiego rynku samochodowego nastąpiła specjalizacja tych pism zawężając zainteresowania do jednej grupy samochodów, ale wzbogacając pismo o tematykę radiowo – telewizyjną i telefoniczną.

 

Pisma sportowe

 W początkach XXI wieku liczyła 44 tytuły, z czego tylko 2 przekraczały 50 tys. egz. Sprzedaży: „Bravo Sport” i „Piłkę Nożną”. Wśród czasopism sportowych dominowały pisma dotyczące jednej dyscypliny sportowej lub zespołu dyscyplin pokrewnych. Najchętniej sięgano po pisma na temat piłki nożnej, narciarstwa, sportów wodnych i motorowych.

 

KJ-J

Submit a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *