Prasa męska cz.2

Prasa męska cz.2

HUSTLER

 

W grudniu 1998 na polski rynek wprowadzono polską wersję najsłynniejszego amerykańskiego pisma pornograficznego – „Hustlera”.  Miesięcznik ma pokazywać różne strony wolności – od nagości po przejawy obłudy obyczajowej. Pismo założone zostało w roku 1974 w Stanach Zjednoczonych przez Larry’ego Flynta, który stał się symbolem w walce o określanie granic wolności słowa. Wyznacza ją szerzeniem bulwersującej pornografii, co powszechnie uważa się za paradoks zwycięstwa demokracji w amerykańskim wydaniu. Potentatem prasowym i milionerem uczyniło Larry`ego Flynta opublikowanie zdjęć Jacqueline Kennedy Onassis w plażowym negliżu. Od tego momentu pismo zaczęło szokować nie tylko nagością czy używaniem żargonu z branży pornograficznej – Flynt targnął się na świat polityki, wytykając wszędzie, gdzie to było możliwe, zbiorową obłudę i podwójną moralność. Publikacją zdjęć zmasakrowanych ciał ofiar wietnamskiej wojny dowodził, że przykładanie norm obsceniczności do erotyki podszyte jest hipokryzją i stanowi represję wobec naturalnych potrzeb człowieka. Czytelników miały przyciągać nie tylko śmiałe zdjęcia roznegliżowanych pań, ale też, jak stwierdził redaktor naczelny pisma Tadeusz Jasiński, „wysoki poziom edytorski i ostre, demaskatorskie teksty”. W piśmie miały też pojawić się sylwetki sławnych ludzi, kącik kulinarny i felieton. W skład redakcji weszli: Tadeusz Jasiński (red.naczelny), Kazimierz Lubiński (sekretarz), Katarzyna Turaj-Kalińska (red. literacki), Jacek Dembosz (red. artystyczny). Pismo okazało się jednak efemerydą i rozczarowało. Podobnie potoczyły się losy „Gentelmena”, „Maxa” i „Maxima” choć miały one formułę zbliżoną do Playboya nie zyskały uznania polskiego czytelnika.

 

CKM

agnieszka-wlodarczyk-ckm-pt-03

Pierwszy polski pomysł na magazyn luksusowy – po raz pierwszy ukazał się w lipcu 1998 roku. CKM (czyli Czasopismo Każdego Mężczyzny) –  to ilustrowany magazyn rozrywkowy dla mężczyzn, zamieszczający zdjęcia i artykuły o tematyce przygodowej, motoryzacyjnej, militarnej, sportowej, muzycznej, erotycznej, a także związanej z modą. Na łamach CKM-u prezentowane są wyłącznie najpiękniejsze kobiety, polecane najlepsze samochody, najnowsze trendy w modzie, najszybsze i najnowocześniejsze gadżety prawdziwego mężczyzny. Jak mówi naczelny pisma – Piotr Gontowski czytelnicy CKM najchętniej czytują rubryki poradnicze, najmniejszą popularnością cieszą się tematy dotyczące fitness. Oczywiście czytelnik zawsze z chęcią sięgnie po dobry tekst o seksie. Trzyma się katalogu męskich potrzeb: kobiety, praca, ciekawostki ze świata i posługuje się lekkim, trochę frywolnym językiem.

 

CKM ukazuje się od lipca 1998 roku. W październiku 2006 r. ukazał się 100 numer CKM. W ubiegłym roku nakład pisma wyniósł 125 tys. egzemplarzy, z czego prawie 85 tys. wyniosła średnia sprzedaż. CKM ma ponad milion 600 tys. czytelników, z czego 83% stanowią mężczyźni pomiędzy 18 a 34 rokiem życia. Statystyczny czytelnik ma wykształcenie średnie lub wyższe, mieszka w mieście pow. 50 tys. mieszkańców a dochód w jego gospodarstwie jest wyższy niż 3 tys. Czytelnik to młody, wykształcony mężczyzna mający szerokie zainteresowania, aktywny zawodowo, preferujący aktywny styl życia. Lubi sport, aktywny wypoczynek, interesuje się modą, korzysta z najnowszych technologii.

 

CKM zajmuje 1. pozycję wśród luksusowych magazynów dla mężczyzn na polskim rynku zarówno pod względem zasięgu jak i sprzedaży.

CKM jest polskim pomysłem i jedną z pierwszych krajowych gazet, które mają swoją zagraniczną mutację. Od 1998 roku pismo sprzedawane jest na Węgrzech, od 2003 w Serbii.

 

CKM jest pozycjonowany nieco inaczej niż Playboy. CKM postrzegany jest jako piso dla mężczyzny nieco młodszego, szukającego przede wszystkim rozrywki. Playboy to tytuł dla odbiorcy bardziej wymagającego. Kobiety na okładkach polskiego pisma nie są zbytnio rozebrane, ale za to bardziej wyzywające, w Playboyu są może subtelniejsze, ale bardziej rozebrane. U podstaw sukcesu pisma leży postawienia na emocjonalne aspekty życia. Mężczyźni rzadko rozmawiają o problemach z dziewczyną czy z szefem w pracy. Pisma kobiece od dawna zajmują się takimi sprawami. Zdaniem Gontowskiego sukcesem pisma jest wypracowanie nowej w Polsce formuły pisma i oderwanie się od siermiężnego stylu dziennikarstwa.

 

Podobnie jak w Playboyu tak i w CKMie można zobaczyć najsłynniejsze Polki. Często są to gwiazdy sportu jak Jagna Marczułajtis, Sylwia Gruchała i Agata Mróz.

 

Pisma erotyczne

 

Mówiąc o pismach dla mężczyzn trudno pominąć pisma erotyczne. Z początkiem lat 90. na rodzimym rynku prasy erotycznej dokonał się przełom. Najpierw w kioskach leżały obok siebie drogie magazyny zagraniczne i rodzime pisemka wydawane na bardzo niskim poziomie poligraficznym, takie jak „Nago”, „Peep Show”, „Seksrety”, „Foto Sex”, które nie wytrzymały zachodniej konkurencji. Jesienią 1990 r. pojawiła się polska wersja dobrze przygotowanego edytorsko skandynawskiego pisma „Cats”. Potem pokazały się jeszcze „Raport” i „Playstar” tego samego wydawcy. Zaczęły się ukazywać rodzime wersje amerykańskiego magazynu „Penthouse” (tylko dwa numery) i niemieckiego „High Society” oraz „Twój Weekend”. Na placu boju pozostali właściciele „Seksretów” i „Peep Show”, którzy mają niewielki udział w obrotach na krajowym rynku wydawnictw erotycznych. Sprzedaje się jeszcze kilka pisemek, jak „Wamp” czy „Erotyka w Literaturze”.

 

KJ-J

Submit a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *