Nie będzie już reklam fast fordów przy programach dla dzieci

Od początku tego roku nie zobaczymy już reklam niezdrowej żywności przed i po audycjach, których odbiorcami są dzieci i młodzież do dwunastego roku życia.

Ograniczenia są wynikiem porozumienia zawartego przez spółkę Stavka, TVN, Telewizję Polsat, Telewizję Polską, Telewizję Puls, TI Neovision, The Walt Disney Company (oddział Polska). Stacje telewizyjne doszły do wniosku, że warto zakazać rozpowszechniania reklam oraz materiałów sponsorskich promujących spożywcze artykuły oraz napoje, które nie są zalecane do spożywania przez dzieci. Mowa o produktach , których nadmierne spożywanie przez maluchy może powodować otyłość oraz choroby. Ochrona małoletnich wynika z artykułu 16b ustęp 3a i 3b ustawy o radiofonii i telewizji.

Telewizje zadeklarowały, że od dnia pierwszego stycznia 2015 roku przy programach dla dzieci do dwunastego roku życia nie będą emitowane reklamy produktów łamiących „Kryteriów żywieniowych do samoregulacji dotyczącej reklamy żywności skierowanej do dzieci poniżej 12 lat”. Kryteria ta zostały przygotowane przez Polską Federację Producentów Żywności, popartych przez Ministerstwo Zdrowia.

Do ugody dołączono załącznik dokładnie definiujące kategorie produktów, które nie będą pokazywane w reklamach emitowanych przy programach dla dzieci. Na liście znalazły się między innymi produkty stworzone na bazie cukru i sam cukier, w tym czekoladę, czekoladki, wyroby z czekolady, marmolady, słodkie kremy, dżemy, produkty cukrowe, słodycze bez czekolady, chipsy ziemniaczane, przekąski z ziemniaków i inne chrupki, produkty z ciasta etc.

Telewizje, które zadeklarowały się w porozumieniu, zobowiązały się do tego, że będą wymagać od reklamodawców pisemnej deklaracji, iż ich produkty spełniają kryteria żywnościowe.

Porozumienie stanowi swoistą odpowiedź na sugestię Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, iż potrzebna jest dobra ochrona małoletnich przed szkodzącymi im treściami reklam, które mogą negatywnie odbić się na ich psychicznym, moralnym i fizycznym rozwoju. Nikt telewizji nie zmuszał do takich zobowiązań, co świadczy o dostrzeżeniu przez nich problemu m.in. rosnącej otyłości wśród dzieci. Nadawcy wyznaczą swoich przedstawicieli, którzy będą zajmować się wykonywaniem tego zobowiązania. W przypadku konieczności zweryfikowania zgodności z „Kryteriami żywieniowymi” reklamowanych produktów, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zwróci się z prośbą o opinię do Ministerstwa Zdrowia.

KJJ

Submit a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *