Sacrum w reklamie cz.2

Sacrum w reklamie cz.2

Wszyscy święci handlują

 

Media skutecznie przypominają o nadchodzących świętach. Witryny w sklepach zmieniają się jak kartki w kalendarzu.szczególnie wykorzystywany jest okres świąt Bożego Narodzenia.

Występowanie uświęconych tradycją symboli religijnych w reklamie jest faktem. Zjawisko to można wytłumaczyć łącząc je z jedną ze współczesnych form religijności(które opisał ksiądz Mariański religia i kościół ,między tradycją i ponowecznością), jest to tzw. nieokreślona religijność– ujawnia się m.in. w uroczystym przeżywaniu świąt religijno- kościelnych, w których uczestniczy się uczuciowo, nie biorąc zbyt serio wiary i religii.. jest to przejaw chrześcijaństwa kulturowego, w którym w mniejszym bądź większym stopniu ulotniła się wiara religijna.

W książce zrozumieć reklamę (1999) Andrzej Pitrus zwraca uwagę na niewielką liczbę reklam odwołujących się do uczuć religijnych. Wśród nielicznych jej przykładów wymienia reklamę społeczną zachęcającą do uczestnictwa w akcji charytatywnej Caritas, co wydaje mu się stosunkowo zrozumiałe i naturalne, drugim przykładem jest reklama sieci komórkowej Plus GSM, o której mówi w kontekście pasożytowania na uczuciach związanych ze zbliżającymi się świętami.

Jak jest dziś? W okresie od 1 listopada do 20 grudnia 2009 r. w stacjach telewizyjnych objętych monitoringiem reklamowym TNS OBOP wyemitowano 15 246 spotów reklamowych, w których został wykorzystany motyw Mikołaja. Stacje telewizyjne zarobiły z tytułu emisji tych spotów ponad 68,5 mln PLN

TNS OBOP podaje, iż najwięcej, bo niemal 1400 spotów reklamowych wykorzystujących postać Mikołaja, wyemitował w tym okresie Polsat, generując 3 759 GRP

W listopadzie i grudniu zeszłego roku wizerunek Mikołaja był najczęściej wykorzystywany w spotach branży telekomunikacyjnej (ponad 8 tys. spotów); wśród reklamodawców na „mikołajowe reklamy” najwięcej wydała Polska Telefonia Cyfrowa – 12,8 mln PLN.

 

Skandal

Teraz kilka przykładów kontrowersyjnych reklam:

Simplus – komunia święta

Jest to pierwsza reklama, którą KRRiT nakazało zdjąć z anteny.

O ile telewizyjny spot mógł być uznany jedynie za scenkę rodzajową, o tyle w radiowym wykorzystano grę słów, ostentacyjnie naruszając sferę sacrum. W radiowej: „Czy wiesz, jaki dziś dzień?” – pyta matka i, nie otrzymawszy odpowiedzi, dalej drąży: „No… ten najważniejszy w roku. Dzień pierwszej ko… ko…” „Komórki!” – wykrzykuje dziecko. Skoro jednak skarga dotyczyła telewizji, autorzy kampanii mogli spokojnie udawać Greka, przywołując liczne przykłady dużo mocniejszych reklam wizualnych, które nie wywołały reakcji KRRiTV.

AXE – upadłe anioły

Problem nie jest w tym, że anioły wykorzystano w celach komercyjnych, ale niedopuszczalne jest to, że pokazano je w sposób, który sugeruje, że rezygnują z niebiańskich cech dla ludzkich pragnień. Wyraźnie pokazane jest jak anioły rozbijają swoje aureole i gubią pióra w sypialni mężczyzny – rezygnując dla niego ze swojej boskości.

 

Virginity

20080602110903151_1_original house04

Producenci bielizny z firmy House właściciela marki Virginity twierdzą, że jest 69 sposobów na zachowanie dziewictwa. Interesujące jest to, że jest tylko jeden sposób na jego utratę, a i tak większość ludzi szybciej odkrywa ten jeden.

Kampania reklamowa Virginity pod hasłem Strzeż mnie Ojcze wywołała duże zamieszanie. Co rusz podnosiły się głosy, że to nieuprawnione wykorzystywanie symboliki religijnej skojarzonej z seksem jest obrazoburcze, skandaliczne i obraża uczucia religijne ludzi. A ja tam nie czuje się wcale zgorszony zarówno quasi-różańcem w dłoniach dziewczyny na reklamach jak i niby to zapożyczonymi z modlitwy słowami Strzeż mnie ojcze.

Virginity – kampania reklamowa kolekcji odzieżowej marki House z 2008 roku, obraziła i oburzyła wielu Polaków, którzy uznali, że godzi ona w ich uczucia religijne. Ogień podniosła też redakcja „Frondy”, która uznała, że kampania to brak szacunku dla wartości katolickich takich, jak czystość przedmałżeńska.

Modlitwa, Różaniec i wołanie do Ojca – Bezsprzeczne nawiązanie do religii. To wersja „grzeczna” reklamy.  Druga głosi – „Znam 69 sposobów na zachowanie dziewictwa” i tą samą dziewczynę w zupełnie innym obliczu. Liczba 69 kojarzy się raczej z czymś zupełnie odwrotnym, niż zachowanie dziewictwa.

Submit a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *